Το eTwinning είναι μια Eυρωπαϊκή δράση μέσω της οποίας σχολεία από διαφορετικές Eυρωπαϊκές χώρες, συνεργάζονται ώστε να αποκομίσουν παιδαγωγικά, κοινωνικά και πολιτισμικά οφέλη. Βελτιώνει την παιδαγωγική διαδικασία, ενώ τα σχολεία κρίνουν τη δράση ως δραστηριότητα που προσθέτει αξία στην συμβατική μάθηση. Οι μαθητές έχουν μεγαλύτερα κίνητρα όταν συμμετέχουν σε αυθεντικές και με σημασία μαθησιακές δραστηριότητες.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα επικεντρώνεται στο Βιώσιμο στόχο Νο 13 «Δράση για το Κλίμα», καθώς στόχος της ήταν η ευαισθητοποίηση των μαθητών και τα μέτρα που πρέπει να λάβει ο άνθρωπος για να μειώσει την άσκοπη κατανάλωση νερού για τη προστασία του κλίματος. Το πρόγραμμα διεξάγεται σε συνεργασία με άλλα σχολεία από την Ελλάδα, Βέλγιο, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Λιθουανία, Πολωνία, Ουκρανία, Ρουμανία, Τουρκία, Κροατία, Πορτογαλία και συνολικά συμμετείχαν περίπου 23 καθηγητές και 340 μαθητές.
Οι στόχοι του προγράμματος είναι:
- Ενημέρωση για το υδάτινο αποτύπωμα, τη σημασία των υδάτινων πόρων και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
- Δημιουργία ιδεών για την προστασία του κλίματος και των υδάτινων πόρων
- Καλλιέργεια ορθής καταναλωτικής συνείδησης
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων αγγλικής γλώσσας λόγω της συνεργασίας με σχολεία του εξωτερικού
- Απόκτηση θετικής στάσης απέναντι στην τεχνολογία και αποτελεσματική χρήση της
- Ευκαιρίες για βιωματική μάθηση, αυτενέργεια, έρευνα, ανάπτυξη συνεργατικών δεξιοτήτων, ανάπτυξη κριτικής σκέψης, ενθάρρυνση αυτοπεποίθησης μαθητών
Στο πρόγραμμα etwinning My Water Footprint συμμετείχαν μαθητές της Α Γυμνασίου του Αριστοτελείου Κολλεγίου
Το τελικό προϊόν σε αυτό το project είναι αποτέλεσμα μιας εποικοδομητικής συνεργασίας με σχολεία του εξωτερικού. Μέσα από το υδάτινο αποτύπωμα (water footprint), οι μαθητές και οι τοπικές κοινότητες θα αναπτύξουν συνειδητές συμπεριφορές σχετικά με τη λελογισμένη χρήση του νερού ενώ η ευαισθητοποίησή τους για την κλιματική αλλαγή θα αυξηθεί. Απόρροια αυτής της συνεργασίας είναι ο ιστότοπος του project. Οι μαθητές ανέπτυξαν επικοινωνιακές, γλωσσικές και δημιουργικές δεξιότητες, και φάνηκαν ικανοποιημένοι από την συμμετοχή τους στο πρόγραμμα.
Παρακάτω παρουσιάζονται συνοπτικά οι δραστηριότητες στις οποίες έλαβαν μέρος οι μαθητές μας.
My Water Footprint- Το Υδάτινο Αποτύπωμα
Δραστηριότητα 1: Παρουσίαση του σχολείου μας και Γνωριμία με τα άλλα Σχολεία που συμμετείχαν στο πρόγραμμα Etwinning
Δραστηριότητα 2: Συγκέντρωση πληροφοριών, ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των άλλων σχολείων
Αρχικά οι μαθητές ενημερώθηκαν από τους εκπαιδευτικούς για το θέμα της δράσης, δηλαδή το «Υδάτινο Αποτύπωμα» Στην συνέχεια , αναζήτησαν πληροφορίες στο διαδίκτυο για το ζήτημα της κατανάλωσης του νερού. Δημιουργήθηκαν ερωτηματολόγια σχετικά με την κατανάλωση του νερού τα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν . Χρησιμοποιήθηκε το εργαλείο Google Forms για την δημιουργία των ερωτηματολογίων
Δραστηριότητα 3: Δημιουργία λογότυπου και Ψηφοφορία για το καλύτερο λογότυπο για το πρόγραμμα My Water Footprint
Κάθε σχολείο που συμμετείχε στο πρόγραμμα δημιούργησε ένα λογότυπο με την χρήση προγράμματος στον Η/Υ. Στην συνέχεια πραγματοποιήθηκε ψηφοφορία ανάμεσα στα σχολεία για να επιλεγεί το λογότυπο το οποίο χρησιμοποιήθηκε κατά την διάρκεια όλου του προγράμματος. Παρακάτω παρατίθενται τα λογότυπα τα οποία σχεδίασαν οι μαθητές του Αριστοτελείου Κολλεγίου.
Ψηφοφορία για το λογότυπο
Δραστηριότητα 4: Συνεργατική Δημιουργία παρουσίασης με θέμα το “Υδάτινο Αποτύπωμα” με χρήση του Google Slides
Στην δραστηριότητα αυτή όλα τα σχολεία που συμμετείχαν στο πρόγραμμα δημιούργησαν μια παρουσίαση με θέμα το Υδάτινο Αποτύπωμα. Στην δραστηριότητα αυτή, οι μαθητές μας με την καθοδήγηση των καθηγητών τους, αναζήτησαν στο διαδίκτυο πληροφορίες σχετικά με το Υδάτινο Αποτύπωμα και ζητήματα σχετικά με την κατανάλωση του νερού.
Δραστηριότητα 5: Δημιουργία Ευχετήριων καρτών για τα Χριστούγεννα
Οι μαθητές μας, δημιούργησαν ευχετήριες κάρτες και έγραψαν ευχές για τα Χριστούγεννα. Χρησιμοποιήθηκε η εφαρμογή Power Point για την δημιουργία των καρτών
Δραστηριότητα 6: Συλλογική συγγραφή φανταστικής ιστορίας (Collaborative Story) με βασικό θέμα το πρόβλημα της άσκοπης κατανάλωσης νερού
Σε συνεργασία με τα άλλα σχολεία, οι μαθητές κλήθηκαν να γράψουν μια φανταστική ιστορία, στην οποία οι «ήρωες» είναι παιδιά που έχουν ως σκοπό να αφυπνίσουν την συνείδηση του κόσμου σχετικά με την έλλειψη του νερού λόγω της άσκοπης χρήσης του νερού.
Δραστηριότητα 7: Παρουσίαση των Υδρότοπων της Ελλάδας
Για τις ανάγκες της δραστηριότητας αυτής, οι μαθητές αναζήτησαν πληροφορίες σχετικά με τους σημαντικότερους υδρότοπους της χώρας τους. Οι μαθητές του Αριστοτελείου Κολλεγίου αναζήτησαν πληροφορίες σχετικά με υδρότοπους τη βόρειας Ελλάδας και δημιούργησαν μια παρουσίαση (Power point) ώστε να αναδείξουν την σπουδαιότητα των υδροτόπων στο οικοσύστημα.
Δραστηριότητα 8: Δημιουργία Quiz για τους Υδρότοπους της Ευρώπης
Κάθε σχολείο δημιούργησε ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με τους υδρότοπους της χώρας τους. Στα πλαίσια της δραστηριότητας αυτής, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικές με υδρότοπους από όλη την Ευρώπη. Χρησιμοποιήθηκε το εργαλείο δημιουργίας ερωτήσεων https://quizizz.com/.
Δραστηριότητα 9: Safer Internet day
Στις 9 Φεβρουαρίου 2021, παγκόσμια ημέρα ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο, οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να ακούσουν για ζητήματα ασφάλειας στο διαδίκτυο, από εκπρόσωπο της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Δραστηριότητα 10: Παγκόσμια Ημέρα Νερού
Στις 22 Μαρτίου, σε συνεργασία με τα άλλα σχολεία, δημιουργήθηκε καμπάνια για την ευαισθητοποίηση του κοινού για το υδάτινο αποτύπωμα. Δημιουργήθηκαν με χρήση Η/Υ αφίσες με εικόνες και συνθήματα για την προτροπή των ανθρώπων για την σημασία της κατανάλωσης του νερού
Δραστηριότητα 11: Εικονογράφηση της ιστορίας σχετικά με το υδάτινο αποτύπωμα (Story Illustrations)
Σε συνέχεια της δραστηριότητας 6, οι μαθητές όλων των χωρών, για κάθε κεφάλαιο της φανταστικής ιστορίας που είχαν γράψε, δημιούργησαν εικόνες με σκοπό να εμπλουτιστεί η ιστορία.
Δραστηριότητα 12: Δημιουργία wordclouds
Με χρήση του online εργαλείου https://wordart.com/ Οι μαθητές μας δημιούργησαν σχέδια τα οποία περιείχαν λέξεις σχετικές με το νερό και την σπουδαιότητα του.
Δραστηριότητα 13: Συνεργατική παρουσίαση με θέμα την Μείωση της Κατανάλωσης του νερού
Στα πλαίσια αυτής της συνεργατικής δραστηριότητας, οι μαθητές αρχικά αναζήτησαν και σκέφτηκαν τρόπους με τους οποίους μπορεί κάποιος να μειώσει την κατανάλωση του νερού στην καθημερινότητά του. Στην συνέχεια με την χρήση του εργαλείου Google slides, δημιούργησαν και κατέγραψαν τις σκέψεις τους σε μορφή παρουσίασης.
Δραστηριότητα 14: Απάντηση ερωτηματολογίων
Στα πλαίσια αυτής της δραστηριότητας, οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με το υδάτινο αποτύπωμα και σε ζητήματα που αφορούν την κατανάλωση του νερού
Δραστηριότητα 15: Διαδικτυακή Συνάντηση με άλλα Σχολεία
Οι μαθητές της Α΄ γυμνασίου και της Α΄ λυκείου που συμμετείχαν σε προγράμματα eTwinning κατά το σχολικό έτος 2020 – 2021 συναντήθηκαν στις 08/06/2021 διαδικτυακά με καθηγητές και μαθητές από συνεργαζόμενα σχολεία από τα Ιωάννινα, την Τουρκία και την Πολωνία.